Tunteiden vuoristorata.

Tunteiden vuoristorataa työnhaussa

Kuuntele blogi tästä:

Jes, mahtava paikka avoinna ja osaaminen osuu ihan nappiin! Intoa puhkuen hakemusta sisään. Sitten alkaa odotus. Tunteet ovat välillä positiivisen odottavat. Viitsiikö asiasta kuitenkaan kauheasti huudella, ettei sitten kuitenkin käy huonosti. Parempi pitää juttu omana tietona. Puhelimen soidessa huomaat tuntemattoman numeron, vastaat iloisena. Äh, se oli puhelinmyyjä.

Fiilis laskee yhtä nopeasti kuin vuoristoradan ensimmäinen lasku. Ottaa vatsanpohjasta, koska tunne on niin voimakas. Aikaa kuluu, viikot vierii. Haku on päättynyt, mitään ei kuulu. Pettymys valtaa mielen, voi se olla epätoivoakin tai vihaa. Voimakkaita tunteita joka tapauksessa. Pahimmillaan tunteet eivät pääse ns. maaliin, jos rekrytointiprosessi ei saa päätöstä. Tämä voi olla silloin, jos hakija ei saa vastausta rekrytoivalta taholta päätöksestä. Odotus jää ilmaan roikkumaan.

Jostain kuitenkin löytyy myös sisua. Sitten taas mennään. Jes, mahtava paikka avoinna ja osaaminen osuu ihan nappiin. Intoa puhkuen hakemusta sisään. Ja loput tiedätkin. Monelle tämä on arkea viikosta toiseen. Erityisesti nyt, kun korona laittaa kapuloita rattaisiin ja työpaikoista taistelee satoja hakijoita.

Mikä avuksi, kun tunteet puskevat päälle?

Miten tilannetta voisi helpottaa omalla toiminnallaan? Ihan ensin, älä jaa työnhakusi kanssa yksin. Mieti kenen kanssa voisit jutella ja sparrata. Joskus se voi olla kaveri ja tuttu, toisinaan voi olla hyvä että se on joku ulkopuolinen. Aivan kuten työelämässäkin, myös työnhaussa tarvitaan tukea hyvinvoinnin vahvistamiseksi.

On silti paljon, mitä voi tehdä itse ja yksi asia on vahvistaa omia tunnetaitojaan. On tärkeää ymmärtää, että työnhaku on jo mainittua tunteiden vuoristorataa. Mitä paremmin tunnistat tunteidesi välittämiä viestejä, sitä paremmin todennäköisesti pystyt myös vaikuttamaan omaan hyvinvointiisi.

Osa tunteistamme antaa meille energiaa, kuten ilo, innostus, hyväntuulisuus, tyytyväisyys. Osa puolestaan vie meiltä energiaa, kuten pettymys, suru, katkeruus. Jos päivät täyttyvät energiaa vievistä tunteista on tärkeää tunnistaa tämä. Usein tästä negatiivisesta tunnevyörystä voi olla vaikeaa päästä positiivisten tunteiden puolelle ja se vaatiikin tietoista työtä. Se on kuitenkin mahdollista tunnistamalla tilanne.

Millaisista asioista tätä voi tunnistaa? Yksinkertaisesti asiat vaan tökkivät. Työhakemusten kirjoittaminen ei suju, epäily omia taitoja kohtaan kasvaa, usko omaan onnistumiseen on kateissa jne. Kun tökkiminen alkaa, ota hetki aikaa ja lähde tunnistamaan tunteita. Tee se vaikka näin:

  • ota kynää ja paperia
  • kirjoita minuutin ajan ylös tunteita, joita olet kokenut viimeisen 24h aikana
  • kirjoita niin monta tunnetta kuin tulee mieleen arvioimatta niitä, kirjoita vain
  • tarkastele listaasi, kuinka monta tunnetta kirjoitit?
  • vedä viiva kaikkien negatiivisten tunteiden yli
  • mitä jäi, millaisia positiivisia tunteita olet kokenut 24h aikana. Tunnista nämä.

Voit tehdä harjoituksen kerran päivässä. Jos huomaat, että tunteita on vaikea nimetä, niin katso avuksi netistä listaa tunteista, niitä löytyy googlettamalla. Miten esim. erottaisit turhautuneisuuden ja toivottomuuden? Tai sinnikkyyden ja varmuuden? Missä päin kehoa tunteet tuntuvat, mitä ne viestivät?

Tunteilla on tarkoituksia, jotka saatamme ohittaa ja näin olla huomaamatta tunteen välittämää tärkeää viestiä. Voimme kokea, että tunnetta on vaikea hallita ja säädellä ja siksi koemme turvallisemmaksi kieltää se. Saatamme arvottaa eri tunteita hyviksi tai huonoiksi. Voit silti hyväksyä tunteen ja todeta, että olet noteerannut sen ja voit palata siihen tarvittaessa.

Tunteiden hyväksyminen osana itseäsi auttaa sinua olemaan niille avoin ja arvostava. Tunteet eivät ole erillisiä, vaan ne ovat läsnä arjessamme. Ne auttavat meitä navigoimaan oikeaan suuntaan, kun vaan kuuntelet tämän arvokkaan navigaattorin ääntä. Joskus se kehoittaa kääntymään oikealla, välillä menemään suoraan ja joskus taas puolestaan tekemään U-käännöksen.