Sä saat potkut!

Kuuntele blogi tästä:

Vaikka asiaa ei ilmaisisi näillä sanoilla, niin siltä se irtisanotusta työntekijästä tuntuu. Ja totta se on. Se hetki, kun työ menee. Sitä ei unohda koskaan. Monelle se tuntuu maailman lopulta, sillä tällä päätöksellä on erilaisia lumipalloefektejä ihmisen elämässä. Näitä efektejä ei työnantaja usein edes tiedä ja ei tarvitsekaan tietää, mutta asia tulee ymmärtää.

Työntekijällä on oikeus saada tukea ja apua uudelleen työllistymiseen ja tilanteen käsittelyyn.

Työnantajalla on vastuita ja työntekijällä on oikeuksia, joista ei aina tiedetä. Yksi tällainen on muutosturva, jonka tarkoituksena on lisätä työntekijän turvaa yt-neuvottelujen myötä tapahtuneessa irtisanomisessa. Työntekijällä on oikeus saada tukea ja apua uudelleen työllistymiseen ja tilanteen käsittelyyn. Muutosturva koskee yrityksiä, jonka palveluksessa on säännöllisesti vähintään 30 henkilöä ja työntekijä on ollut ennen työsuhteen päättymistä yhdenjaksoisesti vähintään viisi vuotta ko. työnantajan palveluksessa.

Muutosturvapalveluita on tarjolla paljon ja myös niiden sisältö on vaihtelevaa. On ymmärrettävää, että ison joukon irtisanomisessa yksilöllinen tuki on haasteellista järjestää. Silti kaiken toiminnan kiintopisteenä tulisi olla ihminen ja hänen yksilölliset tarpeensa. Emme millään voi asettaa ihmisiä yhteen muottiin ja tarjota yhtä ja samaa palvelusisältöä kaikille.

Usein huijarisyndrooma iskee päälle ja oman ammattitaidon kyseenalaistamisen myötä on vaikeaa tunnistaa ja sanoittaa omaa osaamistaan

Jokainen ymmärtää, että moni irtisanottu kokee olonsa petetyksi, huijatuksi, maahan lyödyksi. Usein huijarisyndrooma iskee päälle ja oman ammattitaidon kyseenalaistamisen myötä on vaikeaa tunnistaa ja sanoittaa omaa osaamistaan. Samaan aikaan pitäisi laittaa kaikki paukut työhakuun. Tämä kuvio ei toteudu yksin, vaan henkilö tarvitsee apua ja tukea. Painon laittaisin sanalle tukea.

Mitä nopeammin muutosturvapalvelut saadaan käyntiin, sitä paremmat mahdollisuudet henkilöllä on päästä tilanteessaan eteenpäin. Aina lopputuloksena ei myöskään ole uusi palkkatyö, vaan se voi olla myös esim. uudet opinnot tai yrittäjyys. Tai monen yhdistelmä. Siksi yksilöllinen tuki onkin niin merkittävää, jotta jokaiselle saadaan tunnistettua mahdollisuudet. Siksi yksi muotti ei sovi yhtälöön.

Milloin muutosturvan voidaan olevan onnistunut ja mitä yritys siitä hyötyy?

Muutosturvapalveluiden kattavuus kannattaa selvittää ja arvioida hyvin etukäteen. Irtisanottu työntekijä on edelleen yrityksen puolesta tai vastaan puhuja. Ihmisellä kun on luontainen tarve jakaa kokemuksiaan. Irtisanominen tuskin on koskaan kenellekään siinä hetkessä voitto ja ilon hetki, mutta se miten prosessi hoidetaan vaikuttaa pitkään. Monelle kokemus voi nimittäin hyvin hoidettuna muuttua hyväksi, kun ihmistä autetaan sen oman paikan löytämisessä.

Kiitos ja arvostus nimittäin kantaa kauas.

Millaista olisikaan työnantajana tietää, että irtisanotut työntekijät kokevat halua palata takaisin töihin sitten, kun tilanne helpottaa ja toiminta saadaan taas vauhtiin. Tai ainakin kertovat positiivista muille potentiaalisille hakijoille. Kiitos ja arvostus nimittäin kantaa kauas. Nyt kaiken voi kääntää toisin päin ja miettiä, millainen vaikutus huonosti hoidetulla muutosturvalla voi olla, sillä senkin vaikutukset kantavat pitkälle. Kumpi polku työnantajan kannattaa valita?

Coollassa olemme vahvasti mukana auttamassa onnistuneen muutosturvaprosessin hoitamisessa. Monipuolinen palvelutarjontamme takaa yksilön huomioimisen niin etä- kuin lähipalveluissa. Osa ihmisistä toivoo nopeita liikkeitä, osa aikaa. Huomioidaan tämä ja suunnitellaan yrityksenne toimintaa tukeva malli. Kysy lisää ja autamme löytämään parhaan ratkaisun haasteellisessa tilanteessa! Ota yhteyttä.

Kuuntele blogi tästä: