Työntekijä – ylijäämäresurssi vai ihminen?

Korona koettelee kovasti taloutta ja ensimmäiset isot irtisanomiset on jo tuotu median kautta meidän kaikkien tietoomme. Pelonsekaisin tuntein odotamme seuraavaa yt-pommia. Osuuko se minuun, puolisooni, ystäviini tai meihin kaikkiin? Jos minulle tulee lähtö, mistä löydän uuden työpaikan? Kelan asiakaspalvelijan tehtäviinkin haki yli 4000 henkilöä! Tämä kertoo kiihtyvästä kilpailusta työnhakurintamalla. Miten minä pärjään?

Pelonsekaisin tuntein odotamme seuraavaa yt-pommia. Osuuko se minuun, puolisooni, ystäviini tai meihin kaikkiin?

YT-tilanteessa olevan yrityksen talous on tiukilla. On pakko miettiä mistä säästetään. On pakko irtisanoa ihmisiä. Ei ole valinnanvaraa. Liikaa resursseja. YT-päätöksiä tekevällä on kuitenkin AINA varaa valita miten hän kohtaa irtisanotun. Ihmiset reagoivat irtisanomiseen eri tavoin ja tunteet ovat vahvasti mukana tilanteessa. Irtisanovan on tärkeää olla tilanteessa läsnä, kuunnella ja osoittaa empatiaa.

Kaikkein eniten kohtaamani irtisanotut ovat toivoneet esimieheltään suoraselkäisyyttä vaikeassa tilanteessa. ”Kyllä, minä tein päätöksen irtisanomisestasi”, kuulee valitettavan harva irtisanottu. Kultainen ohje irtisanojalle onkin: Kohtele irtisanottavaa arvostavasti!  Konkreettinen muistutus hyvästä työstä ja mahdollisuudesta toimia suosittelijana on myös paikallaan. Mieti millaisen jäljen haluat irtisanottuun jättää: muiston, jossa hän ei varmasti enää astu lähellekään organisaatiota, vai muiston, jossa hän on valmis palaamaan töihin positiivisena tilanteen parantuessa.

Kultainen ohje irtisanojalle onkin: Kohtele irtisanottavaa arvostavasti!

Irtisanomisaallon alkaessa olen aivan liian usein törmännyt ihmisiin, joiden irtisanominen ei mennyt lähellekään kuten Strömsössä. Irtisanomisesta on ilmoitettu puhelimessa muiden kuulumisten joukossa ja etäaikana viesti on kulkeutunut irtisanotulle maanantain viikkomeilissä. Sen jälkeen irtisanottu ei enää tavoittanutkaan esimiestään mitään kanavaa pitkin.

Osa irtisanovista organisaatiosta vannoo hoitavansa muutosturvapalvelut itse, koska osaamista kyllä löytyy. Löytyyhän sitä, tieto avusta ei vain ole saavuttanut irtisanottua ja hän kamppailee asian kanssa aivan yksin. Työnantaja mieti kahdesti onko organisaation sisältä tuleva apu paras tällaisessa tilanteessa, kun irtisanotun tunteet irtisanovaa organisaatiota kohtaan eivät ole kovin lämpimät.

Ketä lopulta voi syyttää huonosti hoidetuista irtisanomisista?

YT:t koskettavat aina koko työyhteisöä, ei vain irtisanottuja. Irtisanovat ovat usein esimiehiä, jotka saattavat menettää yöunensa tehtävän osuessa kohdalle. Jos organisaatio ei tue ja opasta irtisanomistilanteen hoitamisessa, on esimies kovin yksin. Mitä korkeammassa positiossa irtisanova on, sitä yksinäisempää homma on.  Irtisanova yrittää räpiköidä tilanteesta. Jos kokemusta ei ole ja organisaatiolta ei tukea tule, on arvosana harvoin hyvää lähelläkään. Osa ”ulkoistaa” itsensä tilanteesta muuttuen robotiksi, jotta ikävä tilanne olisi nopeasti ohi. Osa päätyy lähettämään vain sen sähköpostin.  YT-tilanteessa tukea tarvitsee niin irtisanottu kuin irtisanovakin.

Kun ruokakauppias huomaa tuotteen käyttöpäivän lähenevän, hän tarjoaa asiakkaille tuotteita alella. Aletuotteita jäädessä yli hän heittää tuotteet hävikkiin. Tuotteen heittäminen ei tunnu pahalta, koska se on vain tuote. Irtisanomistilanteessa et heitä pois juustopakkausta, vaan vastassasi on IHMINEN! Kohtele ihmistä ihmisenä arvostavasti ja muista: apua on aina saatavilla!

Jos et tiedä mistä pyytää apua, niin me Coollassa autamme! Ota rohkeasti yhteyttä https://coolla.fi/yhteys/